Mam wrażenie, że zbytnio podkręciłem napięcie
w poprzednim poście i druga jego część, mocno Was rozczaruje. No, ale trudno,
jak już zacząłem, to może jednak skończę.
Moja uwaga na temat dwóch wsi i dwóch społeczności,
wynikała z prostego faktu. Takie właśnie było moje pierwsze odczucie, kiedy porównałem
to, co zanotowała Joanna Wierzbicka z tym, co przeczytałem w reportażu Bronisława
Kretowicza.
Oczywiście nie wszystko jest tu czarnobiałe. Nie
wszystkie rozmowy Wierzbickiej to niekończąca się pieśń chwalebna, a relacja Kretowicza,
to nie zbiorowy, żałosny skowyt. Dlatego najlepiej będzie, jeżeli porównacie to
sami. Ponieważ nie chciałem, żeby tekst był baaardzo długi (gdyż długi to on
już jest), pominąłem autorów poszczególnych wypowiedzi oraz dokonałem wielu
skrótów.
Jak napisałem w pierwszej części, Grzędy zbudowano
na wydmach, wśród rozległych bagien, prawie na samym końcu świata (poniżej
kilka starych dokfotek).
I tak właśnie postrzegali to ludzie, których
spotkał Kretowicz: A wiec są niemal
całkiem odcięci od świata. Życie jest tu ciężkie.
- To do
was w jesieni i na wiosną dojechać nie można?
- A nie
można, wiadomo, nie można. Dawniej, jak rok bywał mokry, to i wcale przejechać
nie było można. Jak trzeba było, to my na łódkach woźnawieskim kanałem do
Kuligów jechali, a dalej różnie.
- My,
to jak na wyspach mieszkamy. Bywało, że i księdza z Panem Bogiem na łódkach do
chorego wozili. A jak mokro, to i do sąsiadów na łódce trzeba jechać.
O utrudnionym kontakcie ze światem zewnętrznym
wspominają też rozmówcy Wierzbickiej, jednak z ich punktu widzenia, to „odcięcie”
nie było, aż tak dosłowne: Pierwszą drogę
nauczyciel budował (…). On tak uplanował, to my potem sami robili, takie
jednotorowe tylko. Faszynę kładli, piaskiem pozasypywali i można było jechać.
- Na
jarmarki to jeździliśmy do Rajgrodu, do Grajewa, a zimową porą do Goniądza, do
Suchowoli (…).
Mieszkańcy Grzęd utrzymywali się prawie wyłącznie
z rolnictwa i, w zależności od dzielnicy, z połowu ryb. Część mężczyzn polowała
w okolicznych lasach, ale nikt się do tego, z wiadomych przyczyn, otwarcie nie
przyznawał.
Czy dzięki tym zajęciom można było godnie żyć,
zważywszy na miejsce i czas? No cóż. Lektura obu tekstów, nie daje
jednoznacznej odpowiedzi. Od Wierzbickiej dowiadujemy się bowiem, że … tu z lasu żyli, z siana, z wypasu, z roli.
Ziemi ornej mielim mało, siana dużo. Na chleb męło się trzy, cztery różne mąki.
A jaki wspaniały chleb piekliśmy! (…) Krowy też chowali – dużo bydła –
dziesięć, dwanaście sztuk. (…) U nas nawet było po trzydzieści sztuk bydła. (…)
Dużo mleka było, sery, masło jedliśmy – to ile dusza zapragnie.
A co na Kretowicz? Ano to, że: …zboża niewiele, na wyżywienie nie starczy,
siano marne, dobytek słaby. Ornej to prawie, jak i nie mamy. Po kilka morgów (…),
ale bardzo lichej, sam piasek. Zytko ledwie, ledwie się urodzi i kartofli
trochę.
- Ale
za to macie łąki. Pewno krów dużo chowacie? Macie masło, sery.
- Ile
tam krów! Po kilka casem będzie. Ale nase krowy tak długo nie chowają się, tsy,
ctery lata, to i tseba zarznąć (…). Cięgiem po wodzie chodzą, to dostają
reumatyzm w nogach (…) A kupić, to tez nikt nie chce, bo chude.
Dla posiadających zwierzęta hodowlane (czyli pewnie
dla wszystkich), problemem były też, podchodzące pod wieś, wilki. Jak pisze
Kretowicz:
- Jesienią i zimą znowu wilki dobytek. Ot i
teraz przed paru dniami u kilku gospodarzy gęsi porwali, u innych cielaki w
biały dzień tuż za stodołami zagryźli.
A Wierzbicka? - Jak wilki się widziało, to nikt uwagi nie zwracał.
Życie na bagnach nie było też łatwe dla
samych ludzi, choć i tu obie relacje odbiegają od siebie w, bardzo wyraźny niekiedy,
sposób. Choćby taka szkoła. Zgodnie z tym, co opowiadali byli Grzędzianie - była szkoła prywatna. Nauczyciel (…) miał kwaterę
na stałe, a ludzie płacili (…). Dwa czy trzy lata on uczył, a dzieci
przychodziły z całych Grząd. Parę lat ta szkoła była u Grabowych. U Piotra, a
potem znów u Kostka.
Gdy do Grzęd przybył Kretowicz, od miejscowych
usłyszał że - skoły nie ma. Byliśmy i u
pana inspektora skolnego prosić i podania pisaliśmy, ale nic. Pan inspektor
powiedział, ze dzieciaków zamało, to nauczyciela dać nie może. Drogo, ciężkie
casy. A i nauczyciel tu nie chce psyjść, bo wyjechać trudno.
Odnalezieni przez Wierzbicką byli mieszkańcy,
wspominają swoje dzieciństwo i młodość, spędzone na Grzędach, jako coś, niemal
idealnego.
– Ale zabawy,
zabawy to się urządzało nawet często. Mimo, że to były takie kąty, ale grajek
jakiś zawsze był (…) I hulali. (…)
Tańczyli na murawie pod dębem. Przeważnie
tego ptaszka, i Tango Milonga, Rebeka.
Nie przeszkadzało im nawet to, że od
najmłodszych lat musieli brać czynny udział w pracach domowych i polowych.
- U nas
w domu nas dzieci, było siedmioro. Wstawaliśmy o trzeciej, tatuś wołał „Służki
wstawajcie” i szliśmy ze śmiechem, ze śpiewem robić.
Na tym tle relacja Kretowicza wypada już skrajnie
ponuro.
- Jak
widzę, ciężkie macie tam życie?
- Ciężkie,
pewno ciężkie .. I cłowiek tez słaby bez te zgniłe powietse (…). Cięgiem ktoś
choruje i umiera.
- W
młodym wieku umierają?
- Tak,
najwięcej w młodym, zadko który pozyje.
Jak było w rzeczywistości, pewnie nie dowiemy
się już nigdy. Myślę, że prawda, jak zawsze, leży gdzieś po środku. Żeby jednak
nie kończyć tego postu akapitem w kolorze dzisiejszego nieba, zacytuję już
tylko Grzędzian Joanny Wierzbickiej.
- O, się
żyło, najlepiej się żyło na Grzędach.
- Jak
tam dobrze było żyć, tam nie brakło niczego – ni ryby, ni grzyba, ni zwierzyny …
- Teraz
tam zwierzyniec. A przódy tam wcale dobrze było. Nikt biedy tam nie zaznał. Tam
wszystkiego było luźno – o, chowali wszystkiego dość, tam niebo i łąki.
PS. Poniżej zbliżenia bobrów. Miłośnicy
twórczości Kurta Vonneguta, a zwłaszcza jednego z bohaterów jego książek –
Kilgore Trout`a, będą wiedzieli dlaczego.
Bardziej podoba mi się opis ich życia Joanny Wierzbickiej,czuć tutaj ducha ludzi wolnych i szczęśliwych,chciałbym żyć w takiej odciętej od świata wiosce,oczywiście z aparatem :))Zdjęcia bobrowej roboty robią wrażenie ich skuteczności wycinki drzew .
OdpowiedzUsuńOj, chyba szybko zmieniłbyś zdanie. Z raju na Grzędy!?
Usuńło matko z córko, podjąłeś się mediacji między jakimiś autorami tekstów czy cóś??? WTF is Kretowicz?!? WTF is Wierzbicka?!? Zdecydowanie wolę czytać TWOJE opinie i opisy nadbiebrzańskich terenów. Być może dlatego, że Ciebie znam, słabo, bo słabo, ale tych dwoje nie znam w ogóle :) Bober kapito, a ostatnie to już w ogóle rewela!
OdpowiedzUsuńWiesz Krzychu. Ile można pisać, że gdzie poszedłem, coś zobaczyłem itp. Historia też jest ciekawa, zwłaszcza, że wsi już nie ma i nigdy nie będzie, a świadectw, że kiedyś istniała - jak na lekarstwo.
UsuńOpowieści z Grzęd zawsze są ciekawe. Pozdrawiam. Igor
OdpowiedzUsuńZgadzam się:)
UsuńBo to już tak z ludzką pamięcią jest. Dziś dziadek żony mówi jak to fajnie i morowo było żyć na Woli (przedmieścia Tarnowa), a bwbcia zaś i głód i chłód wspomina. A o wspominkach z mojej strony to już gorzej bo wszyscy nie żyją, ale także różnie mówili.
OdpowiedzUsuńZapewne masz rację. Po latach zaciera się to, co złe, a pozostają tylko dobre wspomnienia, co nie oznacza, że życie było tam usłane różami.
UsuńPo latach w pamięci zostaje tylko to co dobre i może dlatego u Wierzbickiej jest optymistycznie, a u Kretowicza, bardziej na świeżo, więc dramatycznie. Fajna historia, a w temacie zbliżeń to ja wybieram ( ale się wpakowałam) 6,9.
OdpowiedzUsuńTak, jak napisałem wyżej, zapewne oboje macie rację. PS. Widzę, że ktoś jednak pamięta Vonneguta:)
UsuńPewnie jak zwykle - punkt widzenia zależy od punktu siedzenia ;) Znalazł się optymista i pesymista, to i obrazy wsi całkiem inne.
OdpowiedzUsuńMyślę, że jednak bardziej chodzi o czas i perspektywę, chociaż Twój tok rozumowania też pewnie jest bliski prawdy:)
UsuńBoberków i wydm Ci u mnie dostatek ;) .... Fajny reportaż.
OdpowiedzUsuńTakie czasowe odcięcie od świata jest fascynujące, a zarazem przerażające ....
Zazdroszczę. Bobrów mamy dużo, ale jakiej skryte bestyje, a do wydm - daleko. Czy przerażające? Polecam Ci film "6 miesięcy nad Bajkałem". Trochę dziwny, ale wiele wyjaśnia:)
UsuńWcale jakoś nie zawiodła mnie druga część relacji o życiu Grzędzian. Nie pamiętam tylko, czy oba doniesienia różnią się czasem spisania?
OdpowiedzUsuńBobrze zdjęcia zaje..., a ostatnie to po prostu szał
Tam różnią. Głupie pół wieku, to nic w porównaniu z takim np. semestrem zimowym:) Dzięki w imieniu zaje... :)
UsuńTo dopiero zagadka. Bardzo różne są te dwa teksty, ale i tak cała historia strasznie mi się podoba :)
OdpowiedzUsuńHistoria jest niestety wyjątkowo smutna, ale tak wyglądały losy wielu wsi w Polsce.
Usuń